Hyppää sisältöön

Liitosilmoitus


Viranomainen ilmoittaa liitettävien asiointiensa tiedot Luvat ja valvonta -palveluun liittymislomakkeella.

Siirry liittymislomakkeelle

ja täytä lomake tarvittavilla tiedoilla alla olevien ohjeiden mukaisesti. Kenttäkohtaiset ohjeet löytyvät myös jokaisen otsikkokentän “i“-merkin takaa. 

1. Organisaatiotyyppi

Koska lomaketta käyttävät kaikki Luvat ja valvonta -palveluun liittyvät viranomaiset, tulee palveluitaan liittävän viranomaisen ensin valita organisaatiotyyppi. Kuntaviranomaiset valitsevat vaihtoehdon “Kunta“.

2. Palvelujaan liittävän organisaation perustiedot

Kaikilta Luvat ja valvonta -palveluun asiointejaan liittäviltä viranomaisilta tarvitaan seuraavat liittyvää organisaatiota koskevat perustiedot

  • Organisaation nimi (kuntaviranomaisten osalta kunnan tai kuntayhtymän nimi, jonka palveluja ollaan liittämässä. Palvelun tuottaja liittää palvelun Luvat ja valvonta -palveluun)
  • Orgasaation Y-tunnus
  • Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) organisaatiotunniste. Löydät tunnisteen Suomi.fi-verkkopalvelun sivuilta, jos liittyvä organisaatio on perustettu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.

3. Palvelujaan liittävän organisaation yhteystiedot

  • Viranomaisen yhteystiedot käyttöönottoon liittyvää yhteydenpitoa varten
    • Yhteyshenkilön nimi. Henkilö, joka toimii organisaation yhteyshenkilönä Luvat ja valvonta -palvelun käyttöönoton ajan.
    • Yhteyshenkilön sähköposti kiireettömiä yteydenottoja varten
    • Yhteyshenkilön puhelin kiireellisiä yhteydenottoja varten
  • Yhteystieto orgasaation Luvat ja valvonta -palvelun palveluyhteyspisteeksi. Yhteyspisteen tehtävä on ylläpitää yhteistä palveluprosessia liittyvän organisaation osalta yhteistyössä Luvat ja valvonta -palvelun palvelutuotannon kanssa. Luvat ja valvonta -palvelu lähettää palvelun toimintaan liittyviä tiedotteita annettuun osoitteeseen (mm. palvelujulkaisut, muutokset palvelussa ja häiriötiedotteet). Toimiva palveluyhteistyö edellyttää yhteyspisteeltä ryhmäsähköpostiosoitteen antamista Luvat ja valvonta -palvelulle (ns. rooli-sähköpostiosoite esim. [email protected]).
    • Palveluylläpidon yhteyssähköpostiosoite
  • mahdollisia lisätietoja käyttöönottoon liittyen
    • Lisätietoja

4 Tiedot asioinneista

Asiointien liitostiedot annetaan lomakkeella tummansinisen otsikkorivin alta. Kaikki valitun viranomaisen / viranomaistyypin Luvat ja valvonta -palveluun liitettävissä olevat asioinnit ovat näkyvissä “Valitse asiointi” -valikossa. Jokaiselle liitettävälle asioinnille valitaan oma rivinsä. Lisää rivejä lomakkeelle saa oikean reunan “+” (plus)-merkistä ja ylimääräiset rivit voi tarvittaessa poistaa punaisesta “X“-merkistä.

Asiointitietojen täyttäminen

Lupa-asiointien liitostiedot ovat aina asiointikohtaisia. Tällä mahdollistetaan mahdollisimman joustavat liitokset moninapaisessa palveluympäristössä. Näin ollen jokaisesta Luvat ja valvonta -palveluun liitettävästä asioinnista ilmoitetaan asiointikohtaiset liitostiedot.

Asioinnin liittämiseksi tarvittavat tiedot riippuvat siitä, onko viranomaisen asiointipalvelu sähköinen vai hyödynnetäänkö Luvat ja valvonta -palvelun Kevytasiointia viranomaisen asiointipalvelun sähköistämiseen.

Kaikki asiointiliitokset

  • Valitaan liitettävä asiointi (esim. rakennuslupa) kohdasta “Valitse asiointi
  • Valitse asioinnille liitostapa. Vain valittavissa olevat tavat ovat näkyvissä.
  • Hae ja valitse kunta-alueet, joissa asiointi otetaan käyttöön. Voit valita useita kunta-alueita samalle riville.
  • Anna Sähköpostiosoite heräteviestejä varten. Osoitteen tulee olla ns. ryhmäsähköpostiosoite (ei henkilökohtainen). Näin varmistetaan, että herätteet tavoittavat viranomaiset lomien ja muiden poissa-olojen aikana, eikä palvelu asiakkaalle katkea henkilöiden vaihtuessa.

Lisäksi sähköisen asiointipalvelun liittämiseksi tarvitaan vielä seuraavia tietoja

  • Anna Asioinnin Suomi.fi.-palvelutietovarannon (PTV) verkkoasioinnin tunniste
  • Anna Asioinnin aloituksen URL-osoite, josta asiakas viranomaisen palvelussa aloittaa asioinnin (Luvat ja valvonta -palvelu lähettää asiakkaan Suomi.fi-tunnistettuna tähän URL-osoitteeseen asioimaan viranomaisen kanssa).
    • URL-osoitteet suomen- ja ruotsinkieliseen palveluun. Jos viranomaisella ei ole ruotsinkielistä palveluosoitetta erikseen, jätetään ruotsinkielisen URL-osoitteen kenttä tyhjäksi.

Tärkeää: Jos olet liittämässä sähköistä asiointipalvelua Luvat ja valvon -palveluun, tulee sähköisen liitoksen olla tehtynä ennen tämän liittymislomakkeen lähettämistä. Jos olet asiasta epävarma tai haluat tiedustella liittymisestä, ota yhteyttä Luvat ja valvonta -palveluun osoitteeseen: tuki.lv(at)ely-keskus.fi.

Huomioitavia asioita

Asioinnin liitostiedot

Sähköisen asiointipalvelun osalta huomioitavia asioita:

  • Teknisen palveluiden välisen liitoksen (integraatio / rajapintatoteutus) lisäksi viranomaisen tulee tehdä liitosilmoitus Luvat ja valvonta -palveluun
  • Sama sähköinen asiointipalvelu voi ja usein tarjoaakin useita asiointeja, joista jokaisesta liitettävästä asioinnista tarvitaan erilliset liitostiedot
  • Yhteiskäyttöiset asiointipalvelut (esim. Lupapiste.fi): Jokainen asiointipalvelua hyödyntävä kunta- tai kuntayhtymä tekee liittymisilmoitukset omien asiointien osalta, vaikka yhteiskäyttöisen asiointipalvelun ja Luvat ja valvonta -palvelun välinen tekninen liitos olisi toteutettu.

Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnisteet

Suomi.fi-palvelutietovaranto, eli PTV on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja ohjaavat asiakkaat oikeisiin asiointikanaviin.

Viranomaisen asiointipalvelu linkitetään Luvat ja valvonta -palvelu hyödyntämällä PTV:n organisaatio- ja verkkoasioinnin tunnistetta. Näin asiakas löytää viranomaisen tarjoaman palvelun.

Lähtökohtaisesti kaikki PTV-asiat kannattaa hoitaa organisaatiosi PTV-pääkäyttäjän avustuksella. On hyvä varmistaa, että organisaatio on ottanut Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönsä. Tämä on edellytys PTV-tunnistetietojen hyödyntämiselle. Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) velvoittaa julkishallinnon organisaatioita kuvaamaan palvelunsa Suomi.fi-palvelutietovarantoon.

Asioinnin liittämisessä käytetään kahta erilaista Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnistetta:

  • Organisaatiotunniste, jolla tunnistetaan digitaalisesti asiointiaan liittävä organisaatio. Tunniste on 36-merkkiä pitkä. Esimerkki työ- ja elinkeinoministeriön organisaatiotunnisteesta, joka on 0855861c-e19c-4e7e-816e-4223d5c106df. Tunniste löytyy edellä olevan linkin URL-osoitteen lopusta.
  • Verkkoasioinnin tunniste, jota käytetään verkkoasiointikanavan tunnistamiseen. Tunniste on 36-merkkiä pitkä. Esimerkki Luvat ja valvonta -palvelun verkkoasioinnin tunnisteesta, joka on 640bb270-ba74-45de-8616-13ce2754b4df. Tunniste löytyy edellä olevan linkin URL-osoitteen lopusta.

Ohjeet PTV-tunnistetietojen löytämiseksi.

Asioinnin alue

Littymistiedoissa kullekin asioinnille tarvitaan kunta-aluemääritys, joka kertoo, missä asiointi tulee olemaan voimassa Luvat ja valvonta -palvelun kautta. Tällä tiedolla Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata hakijan toimivaltaiselle viranomaiselle.

Kuntien yhteenliittymän osalta palvelusta vastaava kunta tekee liitosilmoituksen Luvat ja valvonta -palveluun kaikkien liittymän kuntien osalta. Liittymislomakkeelle ilmoitetaan jokainen kunta-alue erikseen omaksi rivikseen, jolloin samasta asioinnista kirjataan tällöin useita rivejä.

Heräteviestit

Luvat ja valvonta -palvelusta lähtevät asiointien heräteviestit määritellään jokaiselle viranomaiselle asiointikohtaisesti. Heräteviestit lähetetään viranomaisen määrittelemään sähköpostiin. Sähköpostiosoitteena kannattaa käyttää ryhmä- tai rooliosoitetta (esim. [email protected]) henkilökohtaisen osoitteen sijaan, jotta herätteet tavoittavat viranomaisen kaikkina palveluaikoina henkilöiden poissaoloista huolimatta. 

Kun asiakas jättää hakemuksen Luvat ja valvonta -palveluun, lähettää palvelu heräteviestin asioinnista vastaavan viranomaisen määrittelemään sähköpostiin.

Lisää heräteviestien ominaisuuksista löydät tukisivuston palvelun ominaisuuksista.

Asioinnin aloituksen URL-osoite

Asioinnin aloituksen URL-osoitetta tarvitaan, jotta Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata asiakkaan automaattisesti oikeaan paikkaan jatkamaan asiointia viranomaisen asiointipalvelussa. Lähtökohtaisesti URL-osoitteen tulee ohjata viranomaisen asiointipalvelun kyseisen asioinnin aloituskohtaan, jolloin asiointikokemuksesta tulee mahdollisimman saumaton.

Mikäli viranomainen tarjoaa palveluaan eri kielillä, tarvitaan näistä erilliset osoitteet, joille omat paikkansa liittymislomakkeella. Esimerkkinä Luvat ja valvonta -palvelun asiakkaan URL-osoite suomeksi https://lv.ahtp.fi/fi/ ja ruotsiksi https://lv.ahtp.fi/sv/