Liitosilmoitus
Viranomainen ilmoittaa liitettävien asiointiensa tiedot Luvat ja valvonta -palveluun liittymislomakkeella.
ja täytä lomake tarvittavilla tiedoilla alla olevien ohjeiden mukaisesti. Kenttäkohtaiset ohjeet löytyvät myös jokaisen otsikkokentän “i“-merkin takaa.
1. Organisaatiotyyppi
Koska lomaketta käyttävät kaikki Luvat ja valvonta -palveluun liittyvät viranomaiset, tulee palveluitaan liittävän viranomaisen ensin valita organisaatiotyyppi. Kuntaviranomaiset valitsevat vaihtoehdon “Kunta“.
2. Palvelujaan liittävän organisaation perustiedot
Kaikilta Luvat ja valvonta -palveluun asiointejaan liittäviltä viranomaisilta tarvitaan seuraavat liittyvää organisaatiota koskevat perustiedot
- Organisaation nimi (kuntaviranomaisten osalta kunnan tai kuntayhtymän nimi, jonka palveluja ollaan liittämässä. Palvelun tuottaja liittää palvelun Luvat ja valvonta -palveluun)
- Orgasaation Y-tunnus
- Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) organisaatiotunniste. Löydät tunnisteen Suomi.fi-verkkopalvelun sivuilta, jos liittyvä organisaatio on perustettu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
3. Palvelujaan liittävän organisaation yhteystiedot
- Viranomaisen yhteystiedot käyttöönottoon liittyvää yhteydenpitoa varten
- Yhteyshenkilön nimi. Henkilö, joka toimii organisaation yhteyshenkilönä Luvat ja valvonta -palvelun käyttöönoton ajan.
- Yhteyshenkilön sähköposti kiireettömiä yteydenottoja varten
- Yhteyshenkilön puhelin kiireellisiä yhteydenottoja varten
- Yhteystieto orgasaation Luvat ja valvonta -palvelun palveluyhteyspisteeksi. Yhteyspisteen tehtävä on ylläpitää yhteistä palveluprosessia liittyvän organisaation osalta yhteistyössä Luvat ja valvonta -palvelun palvelutuotannon kanssa. Luvat ja valvonta -palvelu lähettää palvelun toimintaan liittyviä tiedotteita annettuun osoitteeseen (mm. palvelujulkaisut, muutokset palvelussa ja häiriötiedotteet). Toimiva palveluyhteistyö edellyttää yhteyspisteeltä ryhmäsähköpostiosoitteen antamista Luvat ja valvonta -palvelulle (ns. rooli-sähköpostiosoite esim. [email protected]).
- Palveluylläpidon yhteyssähköpostiosoite
- mahdollisia lisätietoja käyttöönottoon liittyen
- Lisätietoja
4 Tiedot asioinneista
Asiointien liitostiedot annetaan lomakkeella tummansinisen otsikkorivin alta. Kaikki valitun viranomaisen / viranomaistyypin Luvat ja valvonta -palveluun liitettävissä olevat asioinnit ovat näkyvissä “Valitse asiointi” -valikossa. Jokaiselle liitettävälle asioinnille valitaan oma rivinsä. Lisää rivejä lomakkeelle saa oikean reunan “+” (plus)-merkistä ja ylimääräiset rivit voi tarvittaessa poistaa punaisesta “X“-merkistä.
Asiointitietojen täyttäminen
Lupa-asiointien liitostiedot ovat aina asiointikohtaisia. Tällä mahdollistetaan mahdollisimman joustavat liitokset moninapaisessa palveluympäristössä. Näin ollen jokaisesta Luvat ja valvonta -palveluun liitettävästä asioinnista ilmoitetaan asiointikohtaiset liitostiedot.
Asioinnin liittämiseksi tarvittavat tiedot riippuvat siitä, onko viranomaisen asiointipalvelu sähköinen vai hyödynnetäänkö Luvat ja valvonta -palvelun Kevytasiointia viranomaisen asiointipalvelun sähköistämiseen.
Kaikki asiointiliitokset
- Valitaan liitettävä asiointi (esim. rakennuslupa) kohdasta “Valitse asiointi“
- Valitse asioinnille liitostapa. Vain valittavissa olevat tavat ovat näkyvissä.
- Hae ja valitse kunta-alueet, joissa asiointi otetaan käyttöön. Voit valita useita kunta-alueita samalle riville.
- Anna Sähköpostiosoite heräteviestejä varten. Osoitteen tulee olla ns. ryhmäsähköpostiosoite (ei henkilökohtainen). Näin varmistetaan, että herätteet tavoittavat viranomaiset lomien ja muiden poissa-olojen aikana, eikä palvelu asiakkaalle katkea henkilöiden vaihtuessa.
Lisäksi sähköisen asiointipalvelun liittämiseksi tarvitaan vielä seuraavia tietoja
- Anna Asioinnin Suomi.fi.-palvelutietovarannon (PTV) verkkoasioinnin tunniste
- Anna Asioinnin aloituksen URL-osoite, josta asiakas viranomaisen palvelussa aloittaa asioinnin (Luvat ja valvonta -palvelu lähettää asiakkaan Suomi.fi-tunnistettuna tähän URL-osoitteeseen asioimaan viranomaisen kanssa).
- URL-osoitteet suomen- ja ruotsinkieliseen palveluun. Jos viranomaisella ei ole ruotsinkielistä palveluosoitetta erikseen, jätetään ruotsinkielisen URL-osoitteen kenttä tyhjäksi.
Tärkeää: Jos olet liittämässä sähköistä asiointipalvelua Luvat ja valvon -palveluun, tulee sähköisen liitoksen olla tehtynä ennen tämän liittymislomakkeen lähettämistä. Jos olet asiasta epävarma tai haluat tiedustella liittymisestä, ota yhteyttä Luvat ja valvonta -palveluun osoitteeseen: tuki.lv(at)ely-keskus.fi.
Huomioitavia asioita
Asioinnin liitostiedot
Sähköisen asiointipalvelun osalta huomioitavia asioita:
- Teknisen palveluiden välisen liitoksen (integraatio / rajapintatoteutus) lisäksi viranomaisen tulee tehdä liitosilmoitus Luvat ja valvonta -palveluun
- Sama sähköinen asiointipalvelu voi ja usein tarjoaakin useita asiointeja, joista jokaisesta liitettävästä asioinnista tarvitaan erilliset liitostiedot
- Yhteiskäyttöiset asiointipalvelut (esim. Lupapiste.fi): Jokainen asiointipalvelua hyödyntävä kunta- tai kuntayhtymä tekee liittymisilmoitukset omien asiointien osalta, vaikka yhteiskäyttöisen asiointipalvelun ja Luvat ja valvonta -palvelun välinen tekninen liitos olisi toteutettu.
Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnisteet
Suomi.fi-palvelutietovaranto, eli PTV on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja ohjaavat asiakkaat oikeisiin asiointikanaviin.
Viranomaisen asiointipalvelu linkitetään Luvat ja valvonta -palvelu hyödyntämällä PTV:n organisaatio- ja verkkoasioinnin tunnistetta. Näin asiakas löytää viranomaisen tarjoaman palvelun.
Lähtökohtaisesti kaikki PTV-asiat kannattaa hoitaa organisaatiosi PTV-pääkäyttäjän avustuksella. On hyvä varmistaa, että organisaatio on ottanut Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönsä. Tämä on edellytys PTV-tunnistetietojen hyödyntämiselle. Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) velvoittaa julkishallinnon organisaatioita kuvaamaan palvelunsa Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
Asioinnin liittämisessä käytetään kahta erilaista Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) tunnistetta:
- Organisaatiotunniste, jolla tunnistetaan digitaalisesti asiointiaan liittävä organisaatio. Tunniste on 36-merkkiä pitkä. Esimerkki työ- ja elinkeinoministeriön organisaatiotunnisteesta, joka on 0855861c-e19c-4e7e-816e-4223d5c106df. Tunniste löytyy edellä olevan linkin URL-osoitteen lopusta.
- Verkkoasioinnin tunniste, jota käytetään verkkoasiointikanavan tunnistamiseen. Tunniste on 36-merkkiä pitkä. Esimerkki Luvat ja valvonta -palvelun verkkoasioinnin tunnisteesta, joka on 640bb270-ba74-45de-8616-13ce2754b4df. Tunniste löytyy edellä olevan linkin URL-osoitteen lopusta.
Ohjeet PTV-tunnistetietojen löytämiseksi.
Asioinnin alue
Littymistiedoissa kullekin asioinnille tarvitaan kunta-aluemääritys, joka kertoo, missä asiointi tulee olemaan voimassa Luvat ja valvonta -palvelun kautta. Tällä tiedolla Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata hakijan toimivaltaiselle viranomaiselle.
Kuntien yhteenliittymän osalta palvelusta vastaava kunta tekee liitosilmoituksen Luvat ja valvonta -palveluun kaikkien liittymän kuntien osalta. Liittymislomakkeelle ilmoitetaan jokainen kunta-alue erikseen omaksi rivikseen, jolloin samasta asioinnista kirjataan tällöin useita rivejä.
Heräteviestit
Luvat ja valvonta -palvelusta lähtevät asiointien heräteviestit määritellään jokaiselle viranomaiselle asiointikohtaisesti. Heräteviestit lähetetään viranomaisen määrittelemään sähköpostiin. Sähköpostiosoitteena kannattaa käyttää ryhmä- tai rooliosoitetta (esim. [email protected]) henkilökohtaisen osoitteen sijaan, jotta herätteet tavoittavat viranomaisen kaikkina palveluaikoina henkilöiden poissaoloista huolimatta.
Kun asiakas jättää hakemuksen Luvat ja valvonta -palveluun, lähettää palvelu heräteviestin asioinnista vastaavan viranomaisen määrittelemään sähköpostiin.
Lisää heräteviestien ominaisuuksista löydät tukisivuston palvelun ominaisuuksista.
Asioinnin aloituksen URL-osoite
Asioinnin aloituksen URL-osoitetta tarvitaan, jotta Luvat ja valvonta -palvelu osaa ohjata asiakkaan automaattisesti oikeaan paikkaan jatkamaan asiointia viranomaisen asiointipalvelussa. Lähtökohtaisesti URL-osoitteen tulee ohjata viranomaisen asiointipalvelun kyseisen asioinnin aloituskohtaan, jolloin asiointikokemuksesta tulee mahdollisimman saumaton.