Heräteviestit
Heräteviesti on Luvat ja valvonta -palvelun ominaisuus, joka nimensä mukaisesti ilmoittaa viranomaisille ja asiakkaille asioinneissa tapahtuvista muutoksista.
Heräteviestit viranomaiselle
Palvelu lähettää viranomaisille heräteviestejä asiointeja koskevissa muutoksissa, jotka tapahtuvat Luvat ja valvonta -palvelussa. Näitä tapahtumia tai asiointien muutoksia ovat:
- Asioinnin (hakemuksen) lähettäminen viranomaiselle
- Asiointien täydennyksien lähettämiset (asiakas lähettää)
- Asiakas- tai viranomaisviestit viranomaiselle
Sähköpostiosoite
Asioinnin ensimmäinen heräteviesti lähetetään aina ennalta määriteltyyn sähköpostiosoitteeseen, jonka viranomainen määrittää asiointikohtaisesti liittäessään asioinnin Luvat ja valvonta -palveluun. Sähköpostiosoitteen tulisi olla niin kutsuttu rooliosoite / ryhmäsähköpostiosoite, jotta viesti ei hautaudu kenenkään henkilökohtaiseen sähköpostiin esimerkiksi loman ajaksi.
Uudelleen ohjaus
Kun viranomainen ottaa asioinnin käsittelyyn, voi käsittelijä ohjata samaa asiointia koskevat seuraavat heräteviestit toiseen osoitteeseen: asiointia käsittelevälle virkailijalle tai viranomaisen oman käytännön mukaisesti toiseen osoitteeseen. Tämä mahdollistaa mm. sen, että tiedot asioinnin muutoksista välittyvät aina samalle virkailijalle.
Viestin sisältö
Heräteviesti sisältää tiedon asioinnista, jota heräte koskee ja linkin asiointiin, jolla virkailija pääsee suoraan käsittelemään asiointia Luvat ja valvonta -palvelussa. Näin aikaa ei kulu asioinnin etsimiseen palvelusta.
Heräteviestit asiakkaalle
Heräteviestit asiakkaalle toimivat pitkälti samalla tavalla kuin viranomaisellekin. Keskeinen ero on, mistä tapahtumista heräteviesti lähetetään. Näitä ovat:
- Viranomainen pyytää tarkentamaan asiointia
- Asiointi on käsitelty
Asioinnin käsittelyn lopputila (mm. onko lupa myönnetty) ei näy viestistä. Tämän asiakas joutuu heräteviestin saatuaan tarkistamaan palvelusta.