Anslutnings- sätt
|
A) Elektroniskt kommunikationsgränssnitt
|
B) Förenklad tjänst
|
C) Villkorlig förenklad tjänst (RED II)
|
Lämplighet
|
Det huvudsakliga anslutningssättet som säkerställer en smidig, effektiv och felfri handläggning av ärenden |
För ärenden där myndigheten inte har en e-tjänst (eller ett system) |
Endast kundprojekt relaterade till förnybar energi enligt RED II-direktivet. I anslutningssättet kan man välja mellan förenklade tjänster eller hänvisning av kunden direkt till myndighetens e-tjänster.
|
Förutsättningar
|
- Myndigheten har e-tjänster (eller system)
- Det har konstaterats att förhållandet mellan insatser och resultat i fråga om utveckling och administration av elektronisk kommunikation (lös integration) är lönsamt
|
- Myndigheten har inga relaterade e-tjänster (eller system) för dessa ärenden
|
- De tjänster som ansluts ska vara relaterade till kundprojekt för förnybar energi enligt RED II-direktivet
- Myndigheten kan välja Förenklade tjänster eller direkt hänvisa kunderna till myndighetens e-tjänster
|
Fördelar (+) och nackdelar (-)
|
- Överför uppgifterna oföränderliga
- Statusinformationen uppdateras enligt handläggningen
- Minskar manuellt arbete avsevärt
- Det är möjligt att övervaka informationsöverföringen
- Genomförande och förändringar tar tid och är i allmänhet dyra
|
- Genomförande och förändringar kan göras snabbt, i allmänhet till låga kostnader
- Överföring av information och uppdatering av statusinformation kräver insatser av anställda, vilket medför risk för fel
- Informationsöverföringen övervakas inte
|
- Genomförande och förändringar kan göras snabbt, i allmänhet till låga kostnader
- Överföring av information och/eller uppdatering av statusinformation kräver insatser av anställda, vilket medför risk för fel
- Informationsöverföringen övervakas inte
- Vid användning av direkt hänvisning av kunden till myndighetens e-tjänster kan de uppgifter som kunden angett inte utnyttjas på nytt
|